Gå direkt till innehåll Gå direkt till menyn

Case: Kreatörer och Coop Norrbotten i samarbete för att ge matsvinnet nytt liv

Tillsammans med Coop Norrbotten bjöd vi in ett gäng kreatörer och kulturskapare till en digital workshop med utmaningen: Vad kan vi göra med matsvinn från Coop Norrbottens butiker?

Utmaningen: Vad kan vi göra med matsvinn från Coop Norrbottens butiker?

Coop Norrbotten har i över 25 år satsat på lokal mat och verkar för en hållbar livsmedelförsörjning i hela regionen och har som ambition att hantera matsvinnet som uppkommer på ett ansvarfullt sätt. Genom att samverka i en digital workshop med kreatörer kunde nya, innovativa idéer tas fram för att hitta nya sätt hur man kan förädla eller omfördela det som annars kasseras – och samtidigt bidra till en ökad kundmedvetenhet eller cirkulära lösningar i butik.

– Vi ville få nya vinklar på en utmaning vi arbetar med varje dag. Trots att vi redan har bra rutiner för att minska matsvinnet ser vi att vi behöver tänka ännu bredare för att göra större skillnad. Att bjuda in kreatörer skulle kunna ge oss nya idéer om hur sådant som annars riskerar att bli avfall kan få ett nytt liv och skapa värde – för kunder, lokala aktörer och miljön. Den stora knäckfrågan är att hitta rätt externa partners att kroka arm med. Vi kan bidra med råvaran, logistiken och kunskap från butiksgolvet – men för att skala upp behövs aktörer som kan förädla, utveckla produkter och säkra kvalitet och avsättning, säger André Piironen, försäljningschef Coop Norrbotten.

Coop Norrbottens butiker

Steg 1: Idégenerering

Den digitala workshopen leddes av Jonna Valikainen, affärsutvecklare på Go Business, där syftet var att med hjälp av kreatörer och kulturskapare hitta innovativa idéer och kreativa lösningar för att ta tillvara på matsvinn i Coops butiker och därmed bli mer hållbara.

– Inför workshopen såg jag fram emot att samla kreatörer och Coop Norrbotten i samma rum och se vad som händer när olika branscher möts. Inom Go Business Mindset arbetar vi just med att skapa möten där olika branscher kan utbyta erfarenheter, inspirera varandra och hitta nya vägar framåt. Jag förväntade mig att vi tillsammans skulle utforska nya perspektiv på matsvinn – inte bara som ett problem, utan som en resurs med potential att skapa värde. Att mötet mellan kreatörer och Coop Norrbotten skulle leda till nya idéer och infallsvinklar för hållbar utveckling. Framför allt förväntade jag mig en inspirerande förmiddag med mycket energi, där olika perspektiv kunde mötas och ge varandra nya insikter. Och det blev det verkligen!

Linnéa Larsson från Lila Konsult fick i uppdrag att tänka kreativt och undersöka nya sätt att ta tillvara på matsvinn.

– Jag är själv en sån som gärna köper varor på rabatt – det är bra både för miljön och plånboken, så det blir en win-win. Därför kändes det naturligt att engagera mig i en workshop om matsvinn. Det lockade också extra mycket att en så stor aktör inom mat var delaktig, och att man på ett enkelt sätt fick möjlighet att bidra med sina idéer i ett sammanhang där de faktiskt kan göra skillnad, säger Linnéa Larsson, Lila Konsult.

Coop Norrbottens butiker

Steg 2: Vidareutveckling:

Under workshopen med Coop Norrbotten utforskades kreativa sätt att omvandla matsvinn till nya möjligheter. Genom att se matrester som resurser snarare än avfall väcktes idéer kring hur Coop Norrbotten kan arbeta vidare med hållbarhet och cirkularitet i sina butiker. Resultatet blev en inspirerande samling koncept som visar hur kreativitet kan bidra till att minska svinn och skapa värde av det som redan finns.

– Den vinnande idén var en funktionsdryck på svinnad frukt och grönt, vilket jag tyckte var väldigt intressant. Själv fokuserade jag mycket på lösningar inne i butiken, som att ha särskilda kylar för svinnade varor som kunderna lätt hittar, eller att ge bort bröd vid kassan istället för att slänga det. Jag tänker också att samarbeten med exempelvis kvinnojourer skulle kunna göra stor skillnad. Det var dessutom väldigt kul att se alla idéer som kom fram – från konkreta lösningar i butik till mer innovativa förslag om att utveckla helt nya produkter, berättar Linnéa Larsson, Lila Konsult.

Linnéa Larsson

Steg 3: Lärdomar och slutsatser

För de deltagande kreatörerna blev workshopen en möjlighet att tänka nytt kring resurser och hållbarhet. Genom att arbeta praktiskt med matsvinn som material växte nya idéer, perspektiv och samarbeten fram. Deltagarna fick en fördjupad förståelse för livsmedel som en del av ett cirkulärt kretslopp och inspiration till hur rester kan bli till nya produkter, upplevelser eller konstnärliga uttryck.

– Jag tycker att kreatörerna bidrog med något väldigt värdefullt – de vågade tänka nytt och såg möjligheter där andra kanske ser hinder. Under workshopen kom det fram flera intressanta idéer, bland annat ett produktförslag och ett koncept, som visar hur deras perspektiv kan komplettera Coop Norrbottens redan starka hållbarhetsarbete. Idéerna visade på nya möjligheter att ta tillvara det som finns och skapa något meningsfullt av det. Det finns mycket potential när olika perspektiv möts och inspireras av varandra, säger Jonna Valikainen, affärsutvecklare på Go Business.