Intervju med Mindset deltagare – Linnéa Larsson, Lila Konsult
Tillsammans med Coop Norrbotten samlade vi en grupp fantastiska kreatörer och konstnärer för att utforska nya sätt att återanvända matsvinn från deras butiker. från fiberkomposit och glasfiber. Linnéa Larsson, Lila Konsult var en av kreatörerna som deltog i workshopen.
Hur upplevde du workshopen kring matsvinn i Coop Norrbottens lokaler?
Jag tyckte det var spännande och inspirerande att få vara med. Det kändes värdefullt att både kunna påverka och samtidigt höra andras idéer och perspektiv. Verkligen ett roligt initiativ!
Vad lockade dig att vara med?
Jag är själv en sån som gärna köper varor på rabatt – det är bra både för miljön och plånboken, så det blir en win-win. Därför kändes det naturligt att engagera mig i en workshop om matsvinn. Det lockade också extra mycket att en så stor aktör inom mat var delaktig, och att man på ett enkelt sätt fick möjlighet att bidra med sina idéer i ett sammanhang där de faktiskt kan göra skillnad.
Hur var det att som konsult för verksamhetsstöd och digital synlighet att jobba med att ta fram idéer kring matsvinn?
Det var roligt att få använda min erfarenhet på ett nytt sätt. Att arbeta fram idéer tillsammans med andra gav både energi och många nya tankar. Jag blev påmind om vilken kraft det finns i samarbete – när människor med olika bakgrund och perspektiv går ihop kan man verkligen åstadkomma mycket mer än om man sitter ensam. Det fick mig också att reflektera över mina egna möjligheter i mitt företagande, och hur jag kan dra nytta av andras kompetenser och idéer för att utvecklas vidare.
Workshoppen utformades enligt Go Business digitala arbetssätt – hur upplevde du det?
Jag tyckte det fungerade riktigt bra. Miro som digitalt verktyg gjorde att alla kunde bidra på lika villkor och att vi fick en tydlig överblick över idéerna. Det jag gillar med digitala verktyg som detta är att man kan arbeta nästan som om man vore på plats tillsammans – och på vissa sätt till och med bättre. Det blir mer överskådligt när man ser hur de andra deltagarna tänker och agerar i realtid.
Kan du berätta om någon idé ni tog fram under workshopen?
Den vinnande idén var en funktionsdryck på svinnad frukt och grönt, vilket jag tyckte var väldigt intressant. Själv fokuserade jag mycket på lösningar inne i butiken, som att ha särskilda kylar för svinnade varor som kunderna lätt hittar, eller att ge bort bröd vid kassan istället för att slänga det. Jag tänker också att samarbeten med exempelvis kvinnojourer skulle kunna göra stor skillnad. Det var dessutom väldigt kul att se alla idéer som kom fram – från konkreta lösningar i butik till mer innovativa förslag om att utveckla helt nya produkter.
Vad har deltagandet i Go Business Mindset gett dig?
Jag har blivit inspirerad att tänka mer utanför boxen och har fått med mig nya verktyg och perspektiv. Det som verkligen imponerade på mig var hur olika branscher kunde mötas och samarbeta – när man samlar människor med helt olika erfarenheter uppstår nya idéer och lösningar som annars inte hade kommit fram. Jag hoppas verkligen att det blir fler workshops framöver med andra aktörer och branscher, för det här sättet att arbeta ger både energi och konkreta resultat.