Gå direkt till innehåll Gå direkt till menyn

När konstnärer möter nya branscher: lärdomar från Icedriving becomes performance art

När biltestindustrin i Arjeplog möter performancekonst uppstår något som få hade kunnat planera fram i ett konferensrum. Under biltestnäringens 50-årsjubileum blev projektet Icedriving becomes performance art ett exempel på hur konst kan ta plats i en bransch som normalt präglas av hemlighetsmakeri, strikt säkerhet och tydliga gränser. Med tre konstnärer, tre skrotbilar och en platsspecifik utställning skapades nya sätt att förstå både industrin och platsen, samtidigt som projektet väckte frågor om hur samverkan mellan kultur och näringsliv faktiskt kan byggas långsiktigt.

I centrum för lunchföreläsningen stod erfarenheterna från skådespelaren Harleen Kalkat och danskonstnären Jenny Schinkler. De beskrev hur arbetet inte började med den färdiga installationen, utan med relationer. I en miljö där NDAs skulle skrivas och kameralinser förseglas blev det tydligt att konstnärlig samverkan kräver tid, tydlighet och respekt för den värld man kliver in i. Förtroendet var inte något som kunde krävas fram, utan något som växte stegvis när konstnärerna fanns på plats, lyssnade, lärde och skapade med utgångspunkt i sammanhanget.

För företag som vill bjuda in konstnärer blev en sak särskilt tydlig i samtalet. Om samverkan ska leda till innovation och fördjupad förståelse behöver båda parter vara beredda att investera tid och bygga en gemensam referensram. Det innebär att konstnärer behöver ges möjlighet att förstå verksamheten inifrån, samtidigt som företaget behöver acceptera att konstens bidrag ofta ligger i att öppna perspektiv och ställa frågor snarare än att leverera enkla svar.

– Det är ju en helt värld som öppnar sig. Det får jag väldigt mycket ut av att få inblick i ett helt nytt sätt att tänka och en helt ny värld och nya teman. Vad de får ut av ett sånt här samarbete, de får ett annat perspektiv på det de jobbar på med, säger Harleen Kalkat.