
Tre snabba tips från Ricki Petrini
Tre snabba tips från Ricki Petrini
Go Brand! Ricki Petrini föreläste för entreprenörerna i Inkubatorprogrammet om varumärkesidentitet. Här kommer tre snabba tips från Ricki:
1. Nästan alla tänker genast på logga, färg och företagsnamn när man tänker på ett företags visuella identitet. Men vad mer karaktäriserar ditt varumärke? Språkbruk, vokabulär och ljud. En kunnig person inom podd frågade mig en gång, hur låter ditt varumärke?
2. Var konsekvent och trovärdig i varumärkets identitet. Även till jul, till högtider eller under personalsammankomsten. Även om man bara vill visa upp hur ”kul vi har” eller önska sina kunder ”god jul” är det lätt att frångå varumärkets identitet.
3. Ha en värdegrund men håll dig borta från åsikter och politik. Det är ett gammalt råd som i dagens värld med social medvetenhet och aktivism, har börjat luckrats upp. Men frågar du mig anser jag fortfarande att detta är en ”no go zone” för varumärken.