Gå direkt till innehåll Gå direkt till menyn

Lär känna våra entreprenörer – Ankie Lidberg

Lär känna våra entreprenörer – Ankie Lidberg

Ankie Lidberg är grundaren av 365 Happy Days, en digital abonnemangstjänst – en idébank med färdiga aktiviteter för hela året – direkt i almanackan. 

Vad fick dig att vilja starta företag?

Med 30 års erfarenhet som undersköterska och projektledare i äldreomsorgen – ville jag utveckla det sociala innehållet, skapa mångfald i aktivitetsutbudet och göra kultur mer tillgängligt för alla. Min vision var att skapa ett verktyg till personalen som skulle göra det enkelt att snabbt sätta guldkant på tillvaron och skapa mervärde för boende och deltagare i olika verksamheter. Verktyget skulle vara enkelt och flexibelt. Inga krav på förkunskaper eller mycket personal och oavsett ålder eller etniskt ursprung, så skulle användaren snabbt kunna planera och fixa roliga aktiviteter, motverka ensamhet, skapa mervärde, delaktighet och välbefinnande.

Beskriv med en mening vad ditt företag erbjuder.

365 Happy Days är en digital abonnemangstjänst – en idébank med färdiga aktiviteter för hela året – direkt i almanackan.

Vilken utmaning vill du lösa för dina kunder?

Kultur och hälsa är ett område på framväxt. Forskning visar att kultur och att vara delaktig i sociala sammanhang är en viktig friskvårdsfaktor som höjer välbefinnandet och känslan av livskvalitet. Tyvärr kan idétorka, ålder, etniskt ursprung, brist på kunskap, motivation eller förberedelsetid, vara argument till att personalen prioriterar bort kultur och sociala aktiviteter. En stor utmaning är därför frågan: Hur ska personalen kunna erbjuda socialt och kulturellt innehåll, i linje med den nationella värdegrundens intentioner: Ett värdigt liv samt en aktiv och meningsfull tillvaro i gemenskap med andra?

Om du tar i från tårna, vad är ditt drömuppdrag eller drömkund?

Mitt drömuppdrag: Att jag med ”365 Happy Days” får föreläsa och inspirera på mässor i Stockholm och Göteborg.

Mina drömkunder: Att ”365 Happy Days” ska vara det digitala abonnemanget – som är vad det heter och som gör det enkelt att planera och fixa roliga aktiviteter, motverka ensamhet, skapa mervärde, delaktighet och välbefinnande på de flesta av Sveriges privata och kommunala äldreboenden, sociala träffpunkter, studieförbund, dagverksamheter, volontärer, högläsare, gruppboenden samt olika verksamheter i vård och omsorgssektorn.

Min drömvision: Att ”365 Happy Days” får erkännande och används som ett digitalt reminiscens verktyg som väcker minnen och triggers som förenklar kommunikationen med personer som har en demensdiagnos.

Vad är ditt företags varför, hur gör ni världen lite bättre?

”Det är de små ljuspunkterna i vardagen som gör den stora skillnaden!” 365 Happy Days är en digital abonnemangstjänst – en idébank med färdiga aktiviteter för hela året – direkt i almanackan! Temadagar, högtider, historiska händelser, kända personer, intressanta ämnen och aktiviteter som passar till varje månad. Allt material är digitalt och aktiviteterna är lätta att anpassa efter olika målgrupper med olika intressen och livssituationer.

365 Happy Days förenklar och utvecklar nya arbetssätt som höjer lägsta nivån (kvalitetssäkrar) det sociala innehållet, genom att aktiviteter kan ske på samma sätt oavsett vem som jobbar.

365 Happy Days skapar mångfald i aktivitetsutbudet, förenklar hela årets aktivitetsplanering och gör kultur mer tillgängligt för alla.

365 Happy Days öppnar upp för nya möjligheter med digitala träffar/studiecirklar med olika teman och innehåll.

365 Happy Days är ett digitalt reminiscensverktyg. Användaren får hjälp att finna ”triggers” och samtalsämnen som förenklar i kommunikation med personer som har en demensdiagnos.

365 Happy Days hjälper användaren att göra skillnad i det mänskliga mötet och låter det digitala, stötta arbetet inför och under aktiviteten.

365 Happy Days – ”Små ljuspunkter i vardagen” även när tiden är knapp. Glöm idétorka och tidskrävande aktivitetsplanering! Inga krav på förkunskaper eller mycket personal. Oavsett ålder eller etniskt ursprung. Att planera och fixa roliga aktiviteter, motverka ensamhet, skapa mervärde, delaktighet och välbefinnande – har aldrig varit enklare!

Foto: Andreas Harnemo

 

Peppad på Go Business?

Go Business erbjuder två program för dig som driver eget och vill utvecklas som entreprenör. Hangout för dig som har ett nystartat företag och vill kickstarta din business. Inkubator för dig som har kommit en bit med ditt företagande och vill växla upp. I inkubatorprogrammet jobbar vi coacher nära tillsammans med dig för att du ska nå dina mål.

Aktuellt

Fler liknande nyheter

Visa allt aktuellt

2025-04-07

Industriell symbios och hållbar utveckling – med Emma Dalväg

Välkommen till en inspirerande digital lunchföreläsning med Emma Dalväg, där vi utforskar industriell symbios, cirkulära affärsmodeller och samarbeten som gör skillnad.

2025-04-25

Go Business Mindset + Coop Norrbotten: Från matsvinn till win-win!

Välkommen till en workshop med Coop Norrbotten där kreativitet möter hållbarhet! Vad händer om vi tänker helt nytt kring matsvinn och istället ser dem som råvaror och resurser? Vad kan du skapa matrester? Vilka idéer, produkter, konstverk…

2025-05-08

Lär känna våra entreprenörer – EmBI Musik

”Vid livets stora stunder (dop, bröllop, begravning) vill jag kunna underlätta för de som anlitar mig att kunna slappna av och känna sig trygga när det ofta är mycket annat runtomkring. Jag vill kunna få människor att må bättre genom så…